Sykling på Kypros

Det er ingen tvil om at det fint går an å sykle på Kypros. Landevei, tempo og terrengsykling – her finnes det noe for enhver smak. Flere klubber reiser til Kypros for å sykle, blant annet har Drøbak Sykkelklubb vært her nede noen sesonger nå. Det finnes flere skandinaviske firmaer som organiserer sykling/treningsleir/sykkelutleie for de som er interessert. Cycle-in-Cyprus og Kyprossykling.no er to av alternativene. Hos Cycle-in-Cyprus kan du leie en landeveisykkel for 125 euro i uken.Klimaet er fint for sykling. Her er det full sommer og 25 grader eller mer fra mai til oktober. Da jeg var her i april holdt temperaturen seg mellom 21 og 28 grader. Det går fint an å sykle her gjennom hele vinteren, med dagstemperaturer i snitt mellom 10 og 20 grader fra desember til februar (de kaldeste og våteste månedene).

De beste sykkelmulighetene ligger fra Larnaka og vestover på øya. Her er det kupert og variert terreng, flere lite trafikkerte veier og god asfalt ifølge dem som har vært her og syklet. Det er også her terrengsyklingen er best.

Kypros hadde gode sykkelmuligheter for liten og stor!
Kypros hadde gode sykkelmuligheter for liten og stor!

Jeg har imidlertid vært på østsiden av øya, nærmere bestemt Ayia Napa. Her fant jeg ingen som drev sykkelfirma eller utleie av landeveisykkel, men planen var uansett å ha med egen temposykkel for å sykle den inn før sesongen. Sykkelutleie for «vanlig» sykling var det derimot flust av, i Ayia Napa kan du leie sykkel «på hvert gatehjørne». Det koster lite (rundt20 euro for tre-fire dager) og du kommer deg fint rundt med en slik turistsykkel. Men reiser du hit for å sykle landevei, bør du ta med egen sykkel.

Jeg var ganske alene om å sykle her. Møtte et par andre «ensomme» syklister og to grupper på fem, men ellers var det tomt. Traff selvfølgelig på noen turistsyklere også, som brukte tohjulingen som fremkomstmiddel. Øya har helt klart plass til flere!

Jepp, det gjelder å holde seg på denne siden av veien. Ingen sak egentlig, for på høyre side er det motgående trafikk og det faller seg naturlig å ligge på denne siden. Jeg brukte kanskje to minutter på å venne meg til det.
Jepp, det gjelder å holde seg på denne siden av veien. Det er venstrekjøring på Kypros!

Terrenget på østsiden av øya er flatt. Veiene er helt ok, litt som å sykle i indre Vestfold. Sprekker og humper er det, men for oss nordmenn burde ikke dette være noe nytt. I motsetning til da jeg syklet på Tenerife og punkterte «hele tiden», var det ikke noe glass å se i veibanen på Kypros. Den ene gangen jeg punkterte her skyldtes det et stort hull i veien som kom På de seks dagene jeg var ute og rullet hadde jeg heller ingen dårlige erfaringer med bilister, til tross for at det var venstresykling og til dels ikke-eksisterende veiskuldre. Her har norske bilister noe å lære!

Et større problem er det at det ligger små byer hver 5-7 kilometer, så det var en utfordring å finne lengre strekk hvor jeg for eksempel kunne kjøre 20-30 minutters drag uten å kollidere med fartsdumper, veikryss og lyskryss underveis. Det løste jeg ved å sykle i en slags blomst- eller stjerneformasjon. Fordelen med alle tettstedene var jo at det ikke var noe problem å stoppe for vann, cola, kaffe eller mat 🙂

Måtte stoppe noen ganger for å fikse kjedet og setet. Her fra en nydelig hage i Deryneia. Sommeren er definitivt kommet til Kypros.
Måtte stoppe noen ganger for å fikse kjedet og setet. Her fra en nydelig hage i Deryneia. Sommeren er definitivt kommet til Kypros.

Jeg hadde byen Paralimni som senter og syklet ut og inn fra denne til de ulike byene rundt. På denne måten var jeg heller aldri langt «hjemmefra», hvis noe skulle skje underveis. Det var ikke noe problem å sykle 10-12 mil (min lengste tur var kun 77 km, men hadde jeg tatt den lange veien hjem ville den blitt 100km).

Husk at det går mange busser på Kypros. Hadde jeg hatt mer tid (og vært uten familien) ville jeg nok tatt bussen et godt stykke og så syklet hjem igjen for å få en skikkelig langtur. Under ser du kart over to av turene jeg syklet, begge på rundt 3 timer i rolig tempo (snitt 26 km/t).

Langtur 2 Kypros fra Ayia Napa

Langtur Kypros fra Ayia Napa

Det er ikke lov å sykle på motorveiene på Kypros. Hold deg unna A1, A2 og A3. Utfordringen for meg var å finne veier utenom dette. Vil du kjøre «langtur» fra Ayia Napa anbefaler jeg at du sykler mot Cavo Greco, Protaras, Paralimni, Deryneia, Sotira, Liopetri, Xylofagou, Ormideia og videre derfra. For å komme sydvestover uten å treffe motorveien må du følge skiltene mot Ormideia. Derfra kan du sykle så langt du vil, siden du her treffer på veien som leder deg mot Larnaka, Limassol, Kalavasos og videre vestover. Det er hele 19 mil en vei til Pafos om du virkelig vil ut på langtur. Bruk tid til å studere veikartet før du legger ut på tur, så er du sikret.

For sikkerhets skyld hadde jeg med min Garmin Edge 800 med kart på, men jeg fikk egentlig ikke behov for den. Alle veiene er godt skiltet, også på engelsk.

Et T-kryss. Ta det pent og rolig i starten er min anbefaling. Det går av seg selv etter hvert. For øvrig er det veldig godt skiltet her på Kypros. Ingen sak å finne frem der jeg sykler fra småby til småby.
Det er veldig godt skiltet her på Kypros. Ingen sak å finne frem der jeg sykler fra småby til småby.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Sykling på Kypros

Legg igjen en kommentar