Løpeform i anmarsj

Kristian og jeg løp i dag sammen med 1 400 andre i Holmestrand. Holmestrand Marathon ble arrangert for første gang i fjor og siden jeg ikke fikk vært med da ville jeg i år løpe denne konkurransen på hjemmebane. I år som i fjor var det populært for spreke Oslo-folk å sykle ned, løpe halvmarathon og sykle hjem igjen. Så gal har jeg ikke blitt ennå, vi nøyde oss med en nesten tre timer lang sykkeltur i går og kunne konsentrere oss om løpet i dag. En stor takk til lillesøster Ingrid som passet Magnus mens vi sprang!

Denne gjengen syklet fra Oslo, løp halvmaraton og syklet hjem igjen. Ifølge Kristian Schiander var det en fin og rolig sykkeltur begge veier, de kom seg heldigvis nesten helt hjem igjen før himmelen åpnet slusene. "Godt å kjenne at man lever litt", sa han etter endt tur.
Denne gjengen syklet fra Oslo, løp halvmaraton og syklet hjem igjen. Ifølge Kristian Schiander var det en fin og rolig sykkeltur begge veier, de kom seg heldigvis nesten helt hjem igjen før himmelen åpnet slusene. «Godt å kjenne at man lever litt», sa han etter endt tur.

Vi våknet til tjukk tåke som lå overalt. Den lettet heldigvis litt før start og det var ikke varslet nedbør før etter løpet. Vi krysset fingrene for at den meldingen skulle holde vann. Jeg var bekymret for temperaturen. Gradestokken viste et par grader, men den steg heldigvis til fire under løpet. Vind og fuktighet gjorde imidlertid det hele til en kald opplevelse. Jeg løp i Zoot-skoene mine (Kalani), tights fra 2xu, kompresjonssokker fra 2xu, tynn genser, buff rundt halsen og pannebånd på hodet. Pluss løpehansker fra 2xu. Og jeg frøys siste halvdel av det nesten 8 km lange løpet. Mine blå lepper vedvarte til langt utpå ettermiddagen 😦

Kristian løp i noe av det samme som meg, men med en ekstra tskjorte utenpå tynn genser. Han frøys også underveis og mot slutten av løpet spesielt. Det var akkurat som om det ble kaldere underveis? Regnet holdt seg heldigvis unna frem til tre-tiden 🙂

Jeg er ikke helt fornøyd med løpet mitt. Etter en stor porsjon havregrøt til frokost og en energibar før start, var det akkurat som at jeg hadde for mye i magen underveis. Jeg er jo vant til å gi kroppen energi for 2,5 time med aktivitet. Noe ganske annet å løpe full pinne i rundt 30 min. Det ble for mye frokost! Det knøyt seg og jeg klarte ikke presse vekk tankene når hjernen fortalte meg at «nå holder det!». Målet var å løpe progressivt, men de siste tre km hadde jeg mer enn nok med å holde meg oppreist. Løp med lukkede øyne og gjorde en iherdig jobb mentalt for å ikke begynne å gå. Holdt følge med en bekjent hele veien, og var takknemlig for den ryggen underveis (selv om jeg ikke klarte si noe som helst til han, jeg hadde nok med å puste!). Takk Pål Einar!

Jeg hadde et lite håp før start om å komme ned på 30 minutter, men måtte opp på 32,51. Først ganske skuffet, men da klokka viste at løypa var 7,8 km lang kom smilet litt tilbake. Første fem kilometer ble passert på 20.10, det er faktisk ny pers med 30 sekunder. Jeg gleder meg til noen tøffe løpeøkter i ukene som kommer, og satser på at løpeformen kommer snikende før sesongen 🙂

Kristian hadde en perfekt dag i Holmestrand. Kroppen fungerte superfint første 14 km og så løp han alt han kunne siste 7km. Jeg blir jo en smule irritert, for her trener jeg dag ut og dag inn og så kommer han inn fra siden og perser stort med 1.28.33 på en løype som ifølge GPS-klokkene var ca 500 meter for lang (alle vi snakket med var enig i at løypene var lange og dette var et irritasjonsmoment i herregarderoben etter målgang). Knallsterkt av Kristian! Løping og sykling til/fra jobb kan tydeligvis telle som særdeles god trening. Gratulerer med ny pers!

Alt i alt var det en fin dag i hjembyen min. Møtte også noen triathlonvenner, det er alltid koselig. Her er det Ingrid Nakling Kristiansen og jeg som har fått våre medaljer for vel gjennomført distanse i klassen 23-39 år!

Holmestrand er en aluminiumsby. Hva er vel mer passende enn de gode gamle kaffikjelene fra Hydro som premier til de tre beste i hver klasse?
Holmestrand er en aluminiumsby. Hva er vel mer passende enn de gode gamle kaffikjelene fra Hydro som premier til de tre beste i hver klasse?

 

Les om Holmestrand Marathon på Kondis sine nettsider.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

4 kommentarer om “Løpeform i anmarsj

  1. Hei, gratulerer med god gjennomføring i går og bra blogg. Enig at det er irriterende når løypene er for lange (min Garmin viste også 7.8km). Det hadde ikke vært noe problem å flytte Start/Mål noen hundre meter – eventuelt gjort løpet til en 8km. Vil samtidig takke for god drahjelp siste 2km, det gjorde underverker for min tid:-)

Legg igjen en kommentar