Foam roller – et nyttig hjelpemiddel

Foam roller (eller massasjerulle) er et sylinderformet hjelpemiddel som brukes for å oppnå ulike effekter i muskulaturen. Jeg har fått flere henvendelser om foam roller etter at jeg viste bilder av den fra Las Vegas, så jeg tenkte å si litt om mitt forhold til «rulla mi».

Dette er mine massasjeruller. Begge er i hel skumplast og har god holdbarhet. Jeg har brukt dem ute og inne, og de har beholdt funksjonaliteten sin.
Dette er mine massasjeruller. Begge er i hel skumplast og har god holdbarhet. Jeg har brukt dem ute og inne, og de har beholdt funksjonaliteten sin.

Jeg ble først kjent med fenomenet massasjerulle etter å ha lest om den i et triathlonblad. Rullene kommer i flere ulike materialer og fasonger og da vi bodde en måned i California i fjor sommer hadde treningssenteret i nærheten flere slike tilgjengelig. Det gav mersmak å bruke dem, så jeg måtte jo kjøpe en for å ta med hjem. Siden har jeg skaffet meg en til, så nå har jeg en kort og en litt lengre (den minste er lettest å ha med på tur og får fint plass i sykkelkofferten). Det eneste som gjenstår er å bli enda flinkere til å bruke dem! For dette er gull verdt, spesielt for de som ikke har råd eller anledning til å ta jevnlige idrettsmassasjer. Min massør John Arne Nordholmen er ivrig tilhenger av foam roller og oppfordrer meg stadig til å bruke den mer.

Her er jeg i Las Vegas og bruker foam rolleren for å løse opp i muskulaturen etter flyreisen fra Norge.
Her er jeg i Las Vegas og bruker foam rolleren for å løse opp i muskulaturen etter flyreisen fra Norge.

Når skal du så bruke en foam roller? Jeg bruker den til flere ting, for eksempel før eller etter trening. Det er lett å bli varm der jeg ruller meg frem og tilbake. Jeg kan tenke meg at nå på vinteren er det ekstra lurt å kjøre oppvarming på massasjerullen inne, slik at kroppen er skikkelig varm.

Foam roller kan gi deg en skikkelig god treningsøkt også. Med Magnus på ryggen blir det ekstra tøft for armer, skuldre og kjernemuskulatur. Pluss i boka for at Magnus har det artig samtidig.
Foam roller kan gi deg en skikkelig god treningsøkt også. Med Magnus på ryggen blir det ekstra tøft for armer, skuldre og kjernemuskulatur. Pluss i boka for at Magnus har det artig samtidig.

Hvis jeg har vondt et sted eller kjenner meg ekstra sliten i muskulaturen, er det fint å kunne ta seg en tur «på rulla». Jeg ruller meg frem til der det gjør mest vondt, og jobber spesifikt med dette området. Jo vondere, desto bedre – på en måte. Som en slags triggerpunktmassasje. Jeg tar den også gjerne med i håndbagasjen på reiser til konkurranse eller trening. Den er fin å få i gang litt blodgjennomstrømming på før eller etter lange flyturer. Da kjører jeg lettere trykk og mer generelle øvelser, bare for å holde kroppen litt i bevegelse underveis.

John Arne Nordholmen er massør. Han er dyktig på idrettsmassasje og holder til på klinikken Hud på Aker Brygge, men driver sitt eget firma Prima Massasje. Anbefales!
John Arne Nordholmen er massør. Han er dyktig på idrettsmassasje og holder til på klinikken Hud på Aker Brygge, men driver sitt eget firma Prima Massasje. Anbefales!

Her er hva massør John Arne sier om bruk av foam roller:

Før trening eller konkurranse. Foam rolleren kan brukes for å «vekke» muskulaturen og få i gang sirkulasjonen i muskelgruppene som skal yte maksimalt. Dette kan sammenliknes med utøvere som «slår» seg på låra rett før start. Dette for å sende signaler via muskulaturen og nervesystemet til hjernen om at her skal det arbeides (og det er disse musklene som må få fokus). Denne effekten oppnås etter forholdsvis kort tid. Med litt hurtige og harde bevegelser på foam rolleren får du full effekt.

Husk at dette ikke er en erstatning for oppvarming, men det kan fint brukes som et supplement.

Etter trening eller konkurranse. Foam rolleren kan brukes som en form for egenmassasje. Med noe roligere bevegelser oppnår du en annen effekt. Du setter i gang god blodsirkulasjon i mykvevet, tøyer og drar i muskler og muskelfascier, melkesyre «løsner» fra muskulaturen og kan dermed skilles lettere ut av kroppen. Dette kan også brukes som en måte å oppnå litt mer elastiske muskler og løsne spenninger i muskulaturen som virker skadeforbyggende spesielt for de som trener en del. Et godt alternativ til massasje, med andre ord.

Prikken over i’en er jo at dette er en treningsform i seg selv. Når du bruker en foam roller trener du automatisk en del stabilitet og styrke på skuldre, mage og rygg, og det kan vi vel ikke få nok av!

Her kan du lese mitt blogginnlegg om øvelser på foamroller.

Hvis du vil kjøpe en foam roller, kan du gjøre det flere steder. TP Therapy  hadde stand på Ironman 70.3 Las Vegas og jeg fikk testet The Grid rullen deres der. Den fungerte veldig bra, og kan endelig kjøpes i Norge.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

4 kommentarer om “Foam roller – et nyttig hjelpemiddel

  1. Aw, this was an extremely nice post. Taking the time
    and actual effort to make a superb article… but what can I
    say… I hesitate a lot and don’t manage to get nearly anything done.

Legg igjen en kommentar